donderdag 14 maart 2013

Tips tegen Puistjes!

Hoi allemaal,
We hebben er allemaal wel eens last van, de een wat erger als de ander, jeugd puistjes!
Ik heb er zelf best wel last van, het begon in groep 8 en ging met ups en downs. Ik heb al vanalles geprobeert de afgelopen jaren, en ben nogsteeds aan het proberen. Hier komen mijn ervaringen en tips, hoop dat jullie er wat aan hebben!

 Ik ga eerst even iets vertellen over de huid en het ontstaan van puistjes.
Vlak onder het huid oppervlak bevinden zich talgkliertje, dit zijn er ongeveer 15 per vierkante cm huid! De geproduceerde talg wordt afgevoerd via follikanaalen naar een huid opening, de porie.
De talg heeft een belangrijke functie in de huid, het voorkomt vochtverlies, beschermd tegen bacteriën en schimmels en houd je huid soepel.
Wat er in de pubertijd gebeurd, en waardoor jeugd puistjes ontstaan, is dat je lichaam het (mannelijke !!!) hormoon androgeen aanmaakt. Ook gaan de belangrijkste talgklieren veranderen (op sommige plekken zitten er iets meer talgklieren als op andere plekken). De belangrijkste talgklieren zitten hoog op de rug, op je borst, en in je gezicht.
Snap je het nog?
Wat er nou veranderd aan je talgklieren is dat de talg een dikkere samenstelling krijgt, en het follikanaal nauwer word. Hierdoor kan de talg veel minder goed worden afgevoerd. Zo ontstaat er een verstopping van talg in je porie, de puist is geboren!
Waarom zijn puistjes rood?
Een puist is een ontsteking van de huid. deze ontsteking ontstaat door bacteriën in de talg, die de talg omzetten in vrije vetzuren.

Nu je weet hoe je puistjes ontstaan, heb ik een paar tips!

1. Niet uitknijpen! Hoe moeilijk het ook is probeer er vanaf te blijven. Ik vind dit zelf ook echt moeilijk! Als je er echt niet van af kan/wil blijven, probeer dan zo lang mogelijk te wachten met het uitknijpen. als je je puistje te vroeg uitknijpt kun je teveel druk zetten op je talgklier waardoor deze ook kapor kan gaan, er komt dan een grote rode ontstoken bult die erg veel pijn kan doen!  Als je puist rijp is en een witte kop heeft is het niet schadelijk.
Als je je puist uitknijpt zorg dan dat je de witte talg die eruit komt niet uitsmeert rond het plekje. Hierdoor versprijd je de bacteriën en kunnen er roodheden en nieuwe puistjes ontstaan. Zorg ook dat je het wondje goed schoonmaakt.

2. Houd je huid goed schoon. Reinig je gezicht 2x per dag en spoel het af met lauw-warm water, dit opent de poriën. Als je daarna een dagcréme of iets anders tegen je puistjes wilt gebruiken op je huid zal dit beter in de poriën trekken.

3. Er zijn bepaalde vitamine die erg goedzijn voor je huid. Vitamine D, dit zit in zonlicht, maar in winterse tijden zoal nu is het slim om vitamine D suplementen te slikken. Ook omega 3&6 en biergist werken tegen puistjes. Hiervan kun je ook weer suplementen innemen.

4. Eet genoeg groenten en fruit, vitamine zijn belangrijk!! En drinkt genoeg water, minstens 8 glazen, per dag. Water reinigd je lichaam en voert afvalstoffen af. Reinigende thee's zijn ook een aanrader!

5. Probeer er niet teveel op te smeren. Dit vind ik heeeeeeel erg moeilijk! het liefst wil ik het zo veel mogelijk bedekken, maar daarmee maak je alles alleen maar erger. Foundation, concealer, en poeders verstoppen je poriën, en nou ja dan snap je het denk ik wel! Als je toch iets op wil smeren gebruik dan producten die neit op olie basis zijn, producten op mineraal basis (dan kan je huid nog ademen) of een BB cream. Let bij BB cream wel op dat ze lang niet allemaal zo goed werken!

6. Als je producten haalt probeer dat zoveel mogelijk binnen een lijn of merk te blijven. Deze producten zijn niet voor niets samen gevoegd in een lijn. Zijn ze op? probeer dan is een compleet ander merk of andere lijn. Je huid raakt namelijk makkelijk gewend aan een product waardoor het minder effect zal hebben als je het langer gebruikt. Afwisseling is daardoor een goede optie.

7. gebruik natuurlijke middeltjes op je gezicht. Een masker van puur eiwit droogt op als een korstje en droogt je puistjes uit op een natuurlijke manier. Ga liever niet aan de slag met tandpasta..

8. Ga langs je huisarts. Als je echt acne hebt zullen de meeste tips niet werken en is er meer nodig. Ook met jeugdpuistjes kun je gewoon naar je huisarts gaan, hij heeft er nog altijd meer verstand van als ik! Ook weet hij welke cremes je zou kunnen gebreuken, en of je misschien de pil moet overwegen om je hormoonhuishuiding weer op een rechte lijn te krijgen.

9. Accepteer het. Je hebt nou eenmaal puistjes, en geloof me ze gaan vanzelf weer weg. We kunnen er maar beter mee leren leven ;)!


Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben! Als je wil weten welke producten ik voor mijn huid gebruik laat dat dan even weten, dan maak ik er een filmpje van!
Succes met je huid, xoxo Linde!

4 opmerkingen:

  1. Nog een tip: als je thuiskomt uit school, gewoon meteen je foundation eraf halen.
    Zolang je nergens heen gaat hoef je niet per se mooi te zijn toch? :P
    En met foundation herstelt je huid echt nauwelijks.
    Verder echt hele fijne tips !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad ook een goede!! vind ik zelf ook fijner :)!

      Verwijderen